MULTILOGIC ALAPOZÓ: Mik azok a szakértői dialógusok?

Közérthetően a mesterséges intelligenciáról(MI). A Multilogic alapozója helyére teszi az eltévedt biteket.

Egyre többször hallani mostanában intelligens, szakértői dialógusokról, többnyire a mesterséges intelligencia és azon belül a szakértői rendszerek kapcsán. Aktuális bejegyzésünkben azt járjuk körül, hogy mik is azok a szakértői dialógusok, kik között zajlanak, és mire jók.

Az olyan szabályalapú szervezetek és vállalkozások működése mint a bankok, pénzintézetek, biztosítók, közhivatalok és nagy szolgáltatók elképzelhetetlen a szerteágazó, gyorsan változó szabályokat ismerő és gyakorlatban alkalmazni tudó szakértői stáb munkája nélkül. A különböző hitelek, járadékok, szolgáltatások igénybevételét ugyanis összetett feltételrendszerek szabályozzák. Leggyakrabban ezért a humán ügyintézők munkáját támogató, bizonyos munkafolyamatokban azt ki is váltó digitális szakértők kapcsán beszélünk a szakértői dialógusokról. Azaz párbeszédes formájú – így például chat alkalmazásokba kifejezetten jól integrálható – alkalmazásokról, amelyek egy meghatározott szabályrendszerre épülve (például jogszabályok, banki hitelfeltételek) képesek néhány kérdés feltételét követően önállóan döntést hozni és indokolni azt 7/24-ben.

1. ábra: a szakértői dialógus modellje

Az ilyen alkalmazások leginkább az ismert és népszerű online kalkulátorokhoz, ügyfélszolgálati chatbotokhoz hasonlítanak azzal a különbséggel, hogy hitelesek és szakértői tudásra épülnek. A hétköznapi ügyfélszolgálati chatbotoktól eltérően a szakértői dialógusokra épülő digitális robotszakértők a szabályok alapján, ha-akkor típusú elemzést végeznek a felhasználó válaszai alapján, és csak a döntéshez szükséges releváns kérdéseket teszik fel (lásd 1. ábra). Emellett a döntések indoklását, annak forrását a megadott szabályrendszer meghatározott pontjaira hivatkozva be is tudják mutatni a felhasználó számára. Így nem csak arról értesül, hogy jogosult vagy sem az adott kedvezményre, hanem annak okairól is információt biztosít számára.

Kaphatok babaváró hitelt, beléphetek a KATA adózás hatálya alá?

A fenti kérdéseket, ha egy banki ügyintézőnek vagy egy kormányablak tisztviselőjenek tesszük fel, az a döntéshez szükséges jogszabályt és annak pontjait fogja ismertetni velünk. Kérdéseket intéz hozzánk, amely alapján el tudja dönteni, hogy jogosultak vagyunk-e az adott hitelre vagy kedvezményes adózási formára. Ezt teszi teljesen automatizáltan egy a humán ügyintéző munkáját támogató, sok esetben ki is váltó digitális szakértő. A szakértői dialógust alkalmazó robotszakértő bármely meglévő ügyfélszolgálati csatornába beépíthető, így az ügyfelek által ismert és kedvelt csatornák továbbra is működtethetők vele automatizált formában, ezzel is növelve az ügyfélszolgálat hatékonyságát.

2. ábra: a szakértői dialógus megindokolja a döntést

Hogyan működik?

A szakértői dialógus tartalmaz egy könnyen, különleges informatikai tudás nélkül is naprakészen tartható jogszabálytárat. A tár tartalmazza a jogszabályt, amelyet a rendszer ha-akkor szabályokra bont. A felhasználónak feltett kérdések pedig ezekre az elágazásokra kérdeznek rá. A válaszok alapján a szakértői rendszer elemzést végez és megnézi, hogy milyen további feltételnek kell teljesülnie, majd az utolsó szükséges válasz elemzését követően meghozza a döntést.  Mindez lehetővé teszi, hogy gyors, pontos, megbízható döntés szülessen, amelyről a felhasználó saját maga is megbizonyosodhat a rendszer által nyilvánossá tett jogszabályi háttér alapján (lásd 2. ábra).

Szerző: info@multilogic.hu

Dátum: 2020-12-17

Kapcsolat

További információkat kérek a termékről

Köszönjük az érdeklődést, hamarosan felvesszük Önnel a kapcsolatot!

További információkat kérek a termékről

Köszönjük az érdeklődést, hamarosan felvesszük Önnel a kapcsolatot!